Matrix
Update 1
Datum vydání této verze: 19.01.2004
1) Shrnutí známého:
První Matrix byl matematicky dokonalý. Byl uměleckým
dílem, harmonickým, bezchybným. Ač zobrazoval dokonalý svět, který měl být tím nejlepším světem, ve kterém lidé
kdy mohli žít, byl absolutně odmítnut. Nikdo ho nepřijal, jak říká agent Smith.
Byla to katastrofa, kdy stroje ztratily celou generaci lidí. Stroje v té
době nevěděly proč, ale bylo to tak – dokonalý svět nikdo z lidí nebyl schopen
akceptovat jako skutečnost, každý ho odmítl jako nereálný.
Stroje proto vytvořily druhý Matrix a tentokrát ho
stvořily na základě lidské historie. Lidé totiž podle strojů definují realitu
skrze utrpení. Ale ani tentokrát se nesetkaly s úspěchem – odmítnutí možná
nebylo tak drastické, ale přesto celý systém nebyl schopen fungovat, lidé
umělou realitu opět nepřijali.
Až třetí verze se setkala s úspěchem. Ta však nebyla
vymyšlena stejnou bytostí, jako předešlé dva Matrixy, ale programem, který byl
původně určen ke zkoumání jistých aspektů lidské psychiky. Tento program navrhl
řešení, které přijalo 99% lidské populace. Bohužel, toto řešení už nebylo matematicky
dokonalé, nebylo uměleckým dílem, jako ty dvě předešlé. Zato ale fungovalo.
Řešením problému tedy bylo umělé zavedení nedokonalosti do rovnic, popisujících
realitu. Tato nedokonalost v rovnicích byla odpovědí na jistou potřebu
lidských myslí – na možnost výběru. Ve chvíli, kdy byla v systému zavedena
možnost volby, lidé již neměli problémy s přijetím této simulace, až na
ono jedno procento.
Volba naštěstí nemusela být nijak zásadní, naprosto
postačovala taková možnost volby, kterou by si lidé uvědomovali na skoro
podvědomé úrovni. Ale již takto malý ústupek lidskému myšlení znamenal, že
systém nemůže být absolutně deterministický. Jestliže se do systému zavede
jakákoli nejednoznačnost, stává se z deterministického systému systém
chaotický, tedy takový, který se nedá předvídat. Jestliže se tedy
v Matrixu narodil nějaký člověk, už mu nebylo možno přisoudit přesnou budoucnost.
Rámcově takový člověk zřejmě dělal to, pro co byl určen, ale byla mu dána
určitá volnost, takže se mohl rozhodnout, jestli se za deset let od svého
narození například podrbe na nose, nebo ne. Kdyby fungoval systém prvního Matrixu,
tuto volbu by neměl a buď by se na nose podrbat měl, nebo neměl. Bylo by to
určeno už ve chvíli jeho narození, nebo ještě dřív.
Takto zkoncipovaný systém by bez problémů fungoval, nebýt
jedné věci. Matematickým důsledkem nedokonalosti rovnic totiž je, že se
v systému začnou hromadit chyby, tedy nevývažky rovnic. Jestliže se tento
efekt nechá probíhat nekontrolovaně, znamená nakonec katastrofu, protože dojde
k naprostému zničení rovnic a tedy i celé umělé reality, která je lidem podsouvána.
Systém se tedy musí chovat tak, aby tuto nedokonalost dokázal ovládnout.
Řešením je Vyvolený. Zkráceně řečeno jde o člověka, který nepodléhá zákonům a
omezením systému, ale který naopak má nad celým systémem moc a dokáže jej
takřka libovolně měnit.
Vyvolený se tedy stává jakýmsi zhmotněním všech problémů,
které přináší lidské vědomí. Tyto problémy musí být odstraněny. To se stane
tak, že Vyvolený vstoupí do Zdroje, zanese tam svůj kód, pak z Matrixu
odpojí 23 lidí a následně založí nový Zion, jelikož ten starý mezitím stroje kompletně
zničí. Po odpojení nových zakladatelů Zionu dojde k restartu Matrixu, kdy
je vše uvedeno do původního stavu a systém může znovu bez problémů běžet.
V dalších odstavcích se pokusím vysvětlit, jak
přesně jednotlivé části cyklu probíhají a rozeberu jednotlivé nejasnosti.
2) Vyvolený
Z řeči Architekta víme, že jakási podivnost v lidském
vědomí způsobuje, že člověk nemůže být absolutně pod kontrolou. Architekt se
pokusil dát lidem dokonalý svět, ale místo očekávaného úspěchu se dostavila katastrofa.
Lidé nedokázali přijmout takový svět, ve kterém by bylo všechno předem určeno,
byť by jim to přinášelo naprosto spokojený život. Bylo nutné rovnice napsat
tak, aby systém dokázal na lidská rozhodnutí reagovat. Bohužel to současně
znamenalo, že v rovnicích se časem objeví jistá anomálie.
Vždy, když se anomálie projeví, začne v jednom člověku
kulminovat. Co to znamená? Každý člověk je v Matrixu přítomen skrze něco,
čemu se říká zbytkový obraz digitálního já. Je to tedy jaksi zdigitalizované vědomí,
které je v Matrixu popisováno matematickými symboly. Jestliže se
v tomto lidském kódu začne projevovat systémová anomálie, začne to onoho
člověka měnit. Začne mu to dávat jisté možnosti. Je ovšem pouze na tom člověku,
jestli dokáže překonat iluzi, která je mu podsouvána systémem. Pokud to však
dokáže, pak začne mít nad systémem moc, protože dokázal využít možnosti, které
nedokonalost systému nabízí. „Vyvolenost“ není žádný program, který by se nahrál
do člověka a dal mu nadlidské schopnosti, ať už ten člověk chce, nebo ne. Vyvolenost
je výsledek lidského snažení, výsledek schopnosti využít chyby systému. Celý
život takového potenciálního Vyvoleného je sice součtem oněch nevývažků rovnic,
ale finální produkt, tedy Vyvolený, člověk schopný změnit vše v systému,
závisí na schopnostech člověka odvrhnout podsouvanou realitu. Jestliže daný
člověk dokáže využít této možnosti, pak se z něj stane Vyvolený, protože
teprve pak se v něm anomálie dokázala naplno projevit. Ve filmu to vidíme
dobře znázorněné ve chvíli Neovy smrti na konci prvního filmu. Neo je zastřelen a umírá. Trinity
ho políbí a Neo si v té chvíli uvědomí, že on ve
skutečnosti neleží v nějaké chodbě s prostříleným tělem, on je přeci
na lehátku v lodi. Ucítí to, co je skutečné a naplno si konečně uvědomí,
co skutečné není. Dojde mu (tedy konečně tomu vnitřně uvěří), že Matrix není
reálný a v té chvíli získá nad celou umělou realitou moc. Zastaví kulky pouhou
myšlenkou a bez problémů roztrhá agenta Smithe na kousky.
Můžeme si sice říct, že člověk by mohl nereálnost Matrixu prohlédnout i bez přítomnosti
nějaké anomálie. Ano, souhlasím. To se také zřejmě stalo v prvních dvou Matrixech. Lidé poznali, že skutečnost je jinde, že se válejí
v nějakých kójích v růžovém slizu a odpojili se. Nezískali však nad Matrixem žádnou moc, protože v prvních dvou systémech
jim nějaké přetváření reality nebylo systémem umožněno. Odmítnutí systému jako
iluze je na vědomí každého člověka, ale možnost přetváření viděného dává až anomálie.
Řekneme – li to jinak, pak anomálie je důsledkem nutnosti
zavedení možnosti volby do systému. Možnost volby znamená například jednu
konkrétní možnost ze dvou. Jestliže se tyto možnosti volby spojí s vědomím
člověka, který ví, že nic v Matrixu není skutečné, pak mu to dává absolutní možnost volby, tedy možnost
zvolit si úplně všechno. Zvolit si přírodní zákony, reakce prostředí, prostě
vše.
3) Zion
Zion je podzemní kryt, ve kterém žijí rebelové. To je jasné.
Není však úplně jasné, jak tento podzemní kryt vznikl. Jak víme, film zachycuje
již šestou iteraci Matrixu, takže Zion musel být předtím pětkrát zničen. Architekt
mluví o kompletním zničení Zionu a úplném vyhlazení jeho osazenstva. To zřejmě
znamená velké škody na celém podzemním úkrytu, takže je nepravděpodobné, že by
se tyto škody daly zamaskovat dřív, než Vyvolený do tohoto krytu přivede první
„nové“ lidi. Jestliže stroje postupují více méně stejně ve všech iteracích, pak
by musely zakrýt obrovské vyvrtané díry v pevné skále tak, aby po nich
nebylo ani stopy. Možná by stroje dokázaly zaházet čtyři kilometry chodeb
nějakým štěrkem, ale zacelit stěnu jeskyně tak, aby v ní nebyl patrný
ucpaný kruhový otvor po vrtáku, je v podstatě nemožné. Dále tady máme
strojní zařízení, které by se muselo opravit, lidská těla, která by se musela
odklidit a v neposlední řadě i zničené lodi, které by se musely nějak
nahradit. Sice je možné, že stroje mají někde výrobní linku na lodě a dodávají
vždy po zničení lodí lodě nové, včetně falešných výrobních štítků, ale existuje
jednodušší vysvětlení.
Zion může být lidský podzemní kryt, či základna, ještě
z dob války. Takových krytů pravděpodobně bylo postaveno hodně, takže
stroje mají dostatečný výběr toho, kde se nově odpojení mají usídlit. Zničí se
prostě starý lidský kryt a to kompletně a Vyvolený zavede těch třiadvacet odpojených
do krytu nového. V takovém krytu je vše zakonzervované, včetně zásob potravin,
pravděpodobně léků, zbraní, náhradních dílů a hlavně lodí. Původních lodí,
které byly postaveny lidmi za války (na základě technologií pocházejících
z Zero One, jak můžeme vidět v Second Renaissance) a které proto
nesou výrobní štítky se svými jmény a odkazy na citáty z bible. Stejný štítek
má mimochodem i Zion, i když to ve filmu přímo neuvidíme:
Vypadá to tedy, že Zion byl postaven jakousi společností Streetlight (pouliční osvětlení :-)).
4) První odpojení
První odpojení jsou skutečně prvními, pokud je počítáme
v rámci každé iterace. Jediným člověkem, který pamatuje předchozí iteraci,
je Vyvolený. On je také jediným, který vůbec ví o nějakých iteracích. Nově
odpojeným to neřekne, i když není jasné proč. Sice musí zajistit, aby plnili
svou úlohu, aby odpojovali nové lidi a aby hledali nového Vyvoleného, ale proč
nesmějí vědět, že to tu už jednou všechno bylo? Zřejmě proto, aby svou úlohu
lidé vůbec vykonávali. Kdyby věděli o staré iteraci a o tom, že Vyvolený je jen
součástí plánu na ovládání lidí, možná by ztratili motivaci, postavili se proti
systému a způsobili katastrofu. Když ale všichni věří, že se jednou objeví nový
Vyvolený, který bude mít moc nad celým Matrixem, který bude proti Matrixu bojovat
a který bude schopen ukončit válku, pak budou ochotně nasazovat životy a
Vyvoleného hledat.
5) Délka iterace
Není jasné, jak dlouho přesně jeden cyklus Matrixu trvá.
Morfeus mluví o stu letech, ale jeho podání je dosti nejasné. Říká, že není rok
1999, ale spíš 2199. To nám ovšem nedává žádný údaj o tom, jaký je skutečně
rok. Je to jen Morfeův odhad a navíc špatný, jak se dozvíme z toho, že jde
již o šestou iteraci. Když však Morfeus mluví o tom, že se stroji bojují už sto
let (v jeskyni Zionu při projevu), může to být pravdě hodně blízko. Tento
časový údaj totiž Morfeus nemá zprostředkovaný z historie, ale pravděpodobně
jej zná díky obyvatelům Zionu. Morfeus mohl být odpojen jako malý kluk a mluvit
s nějakým starým člověkem, který mu řekl, že lidé se stroji bojují ještě
déle, než si on pamatuje, protože on sám byl do Zionu odpojen už během války.
Prostě taková ústně podávaná historie.
Z toho tedy plyne, že Zion (a tedy i iterace
Matrixu) je starší, než 100 let a mladší, než 200 let, pokud připustíme, že Morfeus
přece jenom vycházel z nějakých logických závěrů, když mluvil o roce 2199.
To nás přivádí k zajímavé otázce. Je umělá realita šesté iterace Matrixu
opravdu dlouhá 200 let, když končí roku 1999? Znamená to, že začala roku 1799?
Je to možné, i když to zní velmi divně, hlavně když si
představíme obdobu Trinity z minulé iterace, jak sprintuje k jedinému
veřejnému telefonu ve městě a agent Smith ve smokingu a s cylindrem se jí
snaží přejet kočárem s koňským čtyřspřežím. O dobové analogii mobilního
telefonu raději nemluvě. Pro tuto podivnost ovšem mluví slova Persefony:
„They come from
a much older version of the Matrix, but like so many back then, they caused
more problems than they solved. My husband saved them because they're notoriously difficult to
terminate. How many people keep silver bullets in their gun?“
To představuje dva sluhy Merovingiana a naznačuje tak, že
jde o upíry, nebo vlkodlaky, nebo podobnou havěť, která se dá zlikvidovat jen
stříbrnou kulkou. Jestliže tedy upíří pocházejí ze starší verze Matrixu, může
to skutečně znamenat, že tyto starší verze zobrazovaly jiné epochy lidské historie,
než jen konec dvacátého století. Protože dnes se už na upíry a vlkodlaky
nevěří, dnes na sebe podobné programy berou podobu mimozemšťanů a podobných stvoření.
Představa „reálných“ upírů v minulých stoletích
ovšem nabízí lepší vysvětlení absence transportu pomocí telefonních budek.
Jestliže se v minulosti věřilo na nadpřirozené bytosti, věřilo se také na
magii. Můžeme si tedy představit
prchající Trinity, jak doběhne na prostranství osvětlené měsícem
v úplňku, kde nakreslí v rychlosti kruh posvěcenou křídou, pak pronese
magickou formuli (alias heslo, které umožní únik z Matrixu) a pak se
v oblaku kouře vypaří dřív, než ji nějaký agent přejede bryčkou. Únikové
místo sice musí být součástí systému, ale nikde není řečeno, že musí mít pevný
fyzikální tvar, jako je tomu u telefonní budky. Stejný únikový bod může být
vytvořen seskupením několika okolností. V mém příkladě by tedy únikovým
bodem bylo místo, na které svítí měsíc v úplňku. Jestliže by se na takové
místo nakreslil posvěcenou křídou pentagram (analogie zvednutí sluchátka) a
proneslo se zaklínadlo (analogie zazvonění), pak by takové místo fungovalo
stejně, jako přenos po telefonním drátě. Mobilní telefony se pak dají nahradit
libovolným magickým talismanem a je po problémech. Ještě lepším nahrazením telefonní
budky je například zpovědnice v kostele. Místo zvednutí sluchátka tak přichází
na řadu fráze „Odpusť mi otče, zhřešila jsem“.
Lidé, kteří se probudí například z šestnáctého
století, pak sice budou mít daleko větší problémy uvěřit létajícím lodím a nějaké
umělé inteligenci, ale uvážíme – li, že z Matrixu se probouzejí jen velmi
mladí lidé, kteří mají dojem, že s realitou stejně není něco
v pořádku, pak by se takové probuzení snad dalo zvládnout. Koneckonců,
když někdo rozdýchá to, že celý jeho život byl jen simulace, pak už mu nějaké
inteligentní stroje možná nepřijdou až tak neuvěřitelné.
Jiným vysvětlením délky iterace může být umělé natahování
času v Matrixu, i když jeho princip není úplně jasný. Mobilní telefon sice
mohl být objeven před dvěmi sty lety, protože technologický rozvoj lidstva
v Matrixu je schválně bržděn, ale u Architekta vidíme záběry z druhé
světové války. Pokud se tato válka podle lidí neudála například před třemi sty
lety (takže ji nikdo v Matrixu ve skutečnosti nezažil), pak historie musí
souhlasit s tou naší a šestá iterace Matrixu musela začít roku 1799.
Dalším vysvětlením by mohly být jakési cykly historie
v jedné Matrixovské iteraci, kdy by například vše začalo
v osmdesátých letech dvacátého století a v roce 2000 by se všem
připojeným lidem přemazala paměť a začalo by se nanovo v roce 1980. Stroje
paměť mazat umějí, ale pro cykly v iteraci jinak nemáme z filmů žádný
důkaz. Navíc se nám zde otevírá problém úpravy prostředí Matrixu. Není jistě
problémem smazat lidem paměť na posledních dvacet let života, ale problémem pak
je, aby svět vypadal tak, jako před dvaceti lety. Abychom lépe viděli problémy,
které by to přineslo, omezme délku intervalu mezi jednotlivými smazáními paměti
na jeden rok. Kdyby se například ještě neodpojenému Neovi
vždy po Silvestru smazala paměť tak, aby nebyl rok 1997, ale zase 1996, znamenalo
by to rozsáhlé úpravy Matrixu. Například všechny programy, které Neo napsal za celý rok, by se musely smazat, vybavení jeho bytu
by se muselo předělat tak, aby odpovídalo začátku minulého roku a to už vůbec nemluvím
o lidech, s kterými se Neo setkal. I jejich vzpomínky
a realita kolem nich by se musely upravit tak, aby do sebe vše dokonale
zapadalo. Navíc je tady tělesná schránka lidí, která by se také musela upravit
a tady to vypadá na největší problém. Jestliže se paměť maže lidem každý rok už
po nějakou dobu, pak by žádný probuzený rebel vlastně nemohl mít duševní
schopnosti odpovídající svému skutečnému věku. Když to vezmeme do krajnosti,
pak by v Matrixu vlastně nejvyšší věk byl jeden rok, pokud se lidé do kójí zapojují
skutečně jako nemluvňata (což jsme v prvním filmu viděli). Nemohli by tam tedy
být žádní dospělí lidé. Sice by se do kójí mohli vkládat již naklonovaní jedinci v potřebném věku (takže do kóje by se
vložil pětadvacetiletý Neo a tomu by byly implantovány
vzpomínky na pětadvacet let života), ale pořád tady máme problém stárnutí. Matrix
by možná dokázal upravit digitální obraz člověka tak, aby pořád vypadal stejně,
ale hardware, tedy lidské tělo v kóji, by stále normálně stárnul. Jistě,
po dobu dejme tomu deseti let by to nemuselo dělat až takové problémy, ale mezi
pětiletým dítětem a patnáctiletým adolescentem je po fyzické stránce značný rozdíl.
Nejsem si jistý, jestli by to prostě mohlo celé fungovat. Když k tomu připočteme
rebely, kteří zřejmě nemají volno ani na Silvestra, dostáváme celkem nepravděpodobný
model Matrixu. Tím ovšem nechci říct, že mazání paměti je nad síly strojů. To
ne, jen říkám, že se nemůže provádět každý rok globálně.
6) Agenti
Agenti jsou v systému přítomni proto, aby
potlačovali cokoli, co do systému nepatří. V první řadě jsou to samozřejmě
rebelové, kteří do systému začínají pronikat brzy po novém spuštění Matrixu.
Současně s novým cyklem je totiž stvořen nový Zion, ve kterém zpočátku
žije jen 23 lidí ze staré iterace a jeden Vyvolený. Tito lidé zprovozní svou
podzemní základnu a začnou odpojovat lidi, kteří se nedokáží Matrixu
přizpůsobit a u kterých je reálná šance na to, že se dají odpojit. Frekvence odpojování
je ze začátku zřejmě nízká, takže agenti nemají příliš práce, ale časem se
geometrickou řadou stupňuje, jak do Zionu přicházejí noví lidé, kteří mohou začít
obsluhovat další lodě.
Další pracovní náplní agentů může být starost o různé
menší anomálie, jak jsme viděli v Animatrixu, kde děti našly místo
s podivnými přírodními zákony.
Jak jsme viděli ve filmu, mohou agenti projít upgradem.
Stalo se to konkrétně po té, co se Neo stal Vyvoleným a zlikvidoval agenta
Smithe. Nabízí se tak otázka, jestli upgrade agentů nastává pokaždé, když se
v systému objeví Vyvolený, nebo toto bylo poprvé, v důsledku
netypického konce Smithe. Osobně si myslím, že to bylo z toho druhého
důvodu. Agent Smith se po prolnutí s Neem stal čímsi víc, než agentem,
získal netušené možnosti a systém Matrixu jej už neměl pod kontrolou. Ani sám
Smith si nebyl mechanismem celé události úplně jist, jak vyplývá z tohoto:
„I don't fully
understand how it happened. Perhaps some part of you imprinted onto me, something
overwritten or copied.“
Upgrade agentů tedy mohl mít ten smysl, aby zamezil
opakování celé situace. Noví agenti mohli být napsáni tak, aby se do nich už
nic nemohlo zkopírovat, nebo v sobě mohli mít pojistku, která by je
v okamžiku kontaktu s kódem Vyvoleného okamžitě smazala.
Vylepšovat agenty z důvodů lepších bojových
schopností totiž ztrácí smysl, když se nad celou věcí pořádně zamyslíme. Viděli
jsme, jak agenti šli proti Neovi, který na začátku boje utrousil poznámku
„Upgrades“, ale nebýt tohoto jediného slova, ani bychom si nějaké změny
v agentech nevšimli. Pravda, slyšel jsem argumenty, že Neo musel
v tomto souboji použít i druhou ruku, zatímco na konci prvního filmu
bojoval proti Smithovi jen jednou rukou, ale i když tento argument přijmeme
(osobně s ním nesouhlasím, nikde v prvním Matrixu jsme neviděli, jak
Neo bojuje proti dvěma agentům naráz, tedy poté, co se stal Vyvoleným. Nemůžeme
tedy říct, jestli by bojoval stále jednou rukou nebo oběma.), nikde jinde ve
filmu si oné vylepšenosti agentů nevšimneme. Neo všechny tři zlikvidoval pár
efektními údery, Morfeus souboj s vylepšeným agentem také přežil a
technika boje agentů také neprošla nějakým vylepšením, kterého bychom si mohli
všimnout. Agenti se stejným způsobem kopírují, stejně střílejí a stejně bojují.
V čem je tedy ono vylepšení?
Myslím si tedy, že agenti se v předešlých pěti
iteracích neupgradovali a nyní šlo pouze o reakci systému na zničení agenta
Smithe.
Další otázkou tedy je, jestli má každá iterace Matrixu
vlastní agenty, nebo jde o programy, které se prostě na konci každého cyklu
přesunou dál. Podle mě je možné obojí. Agent Smith v prvním filmu vypráví
o prvním, dokonalém Matrixu. To ovšem neznamená, že by jej zažil. V tomto
Matrixu totiž zřejmě agenti neexistovali, protože v něm nebyli zapotřebí.
Rovnice tohoto Matrixu byly dokonalé, neprodukovaly chyby a tudíž i umělá
realita byla bezchybná. Nebylo tudíž nutno řešit jakékoli anomálie. Agenti byli
zbyteční. Smith měl tedy pouze zprostředkované informace. Byly mu naprogramovány
zřejmě proto, aby lépe dokreslovaly jeho osobnost. Smith Morfeovi vykládá, že nenávidí
Matrix, je zhnusen lidským pachem a chtěl by odsud pryč. Uvědomuje si, že kdyby
Zion padl, on by už nebyl potřeba a mohl zmizet. Z čeho tak usuzuje?
Z toho, že v prvním dokonalém Matrixu nebyl Zion a tudíž ani agenti.
Tudíž kdyby Zion neexistoval ani v aktuálním Matrixu, nebyli by agenti potřeba
ani zde. Tato myšlenka ho pohání kupředu a nutí ho dělat svou práci
s ještě větším nasazením, motivuje ho jaksi osobně.
Z toho, co říká Morfeovi však zároveň vyplývá i to,
že sám neví o předešlých iteracích Matrixu. Kdyby to věděl, nemohl by doufat
v konec své kariéry coby agenta. Pokud se agenti přesouvají do další
iterace, zničení Zionu by Smithovi dokázalo zařídit přinejlepším krátkou dovolenou
a pak zase honem do boje proti novým rebelům a novému Zionu. Z toho plyne,
že agentům se buď při přesunu do nové iterace maže paměť a nebo se do boje
nasazují noví agenti, což vlastně vyjde skoro nastejno.
7) Vědma
Vědmino věštění je jednou z nejzáhadnějších skutečností ve
filmu. Jak to ta ženská dělá, že zná budoucnost? Na základě znalostí
z prvního filmu jsme si mohli myslet, že Vědma je jen dalším připojeným
člověkem s jakýmisi věšteckými schopnostmi, analogicky k dítěti se
lžící. V druhém filmu jsme se dozvěděli, že Vědma je program ze světa
strojů. To znamená, že schopnost vidět budoucnost jí byla cíleně
naprogramována.
Jedna z možných vysvětlení se opírá o matematické
hledisko. Vědmino věštění (Neo podle této teorie věštit budoucnost neumí a jeho
sen mu byl do hlavy vložen Vědmou) podle této teorie není nic jiného, než
prostá matematická aproximace. Proti této teorii mluví současné vědecké
poznatky, které říkají, že chování chaotického systému se nedá předpovídat. Dobrým
praktickým příkladem je například počasí. Se současnou výpočetní technikou bychom
teoreticky měli být schopni předpovídat počasí na dlouhou dobu dopředu.
Skutečnost je ovšem jiná – dokážeme to jen s nepříliš velkou přesností a
maximálně na několik dnů dopředu, přičemž s rostoucí dobou se rapidně snižuje
pravděpodobnost úspěchu předpovědi. Tento fakt je dán podstatou naší reality,
kde i velmi malé činitele mají obrovský dopad na celý systém počasí. Mávnutí
motýlích křídel může způsobit hurikán na druhé straně planety, dalo by se říct.
Aplikujeme – li tyto skutečnosti na Matrix, pak musíme uznat, že aproximovat
například smrt Trinity je naprosto nemožné. Ve hře je prostě moc proměnných na
to, aby se dalo přesně aproximovat, kdy a jak Trinity zemře. Mohli bychom
připustit, že je to možné, pokud bychom se omezili jen na prostředí Matrixu, ve
kterém není jasně dána ona velikost svobodné volby. I tak by zůstávalo otázkou,
jestli by i jen nepatrná nejednoznačnost rozhodnutí nezničila všechny šance na
úspěšnou aproximaci. Jestliže nám však do veličin spadá i jednání rebelů, kteří
již v podstatě k Matrixu připojeni nejsou, pak musíme dojít
k závěru, že věštění není založeno na matematické aproximaci, protože to
prostě odporuje matematickým a fyzikálním zákonům tak, jak je dnes známe.
Druhou teorií, která se pokouší věštění vysvětlit, je
tvrzení, že věštění je opravdovým předvídáním budoucnosti. Osobně tuto teorii
podporuji a snažím se ji obhájit na základě poznatků kvantové mechaniky. Tato
teorie tedy tvrdí, že lidský mozek je schopen opravdu zahlédnout budoucnost. Jestliže
je toho schopen lidský mozek, pak stroje mohly být schopny tuto schopnost
v lidském mozku analyzovat, matematicky ji popsat a na základě těchto poznatků
pak naprogramovat program, který mohl vidět budoucnost. Tato teorie nezní tak
šíleně, pokud si uvědomíme relativitu času. Pokud se člověk pohybuje rychlostí
blížící se rychlosti světla, čas pro něj plyne jinou rychlostí, než pro ostatní
lidi. Také silná gravitace ovlivňuje časoprostor, jak nám tvrdí teorie černých
děr. Jistě existují i další fyzikální veličiny, jež mají na čas jistý vliv. Za
těchto okolností můžeme předpokládat, že žádná skutečná současnost není a že
lidské smysly fungují tak, že nám ukazují jen určitou část skutečnosti, která
se nachází v určitém časovém pásmu. Budoucnost i přítomnost tak stále
existuje, pouze je pro lidská vědomí za normálních podmínek nedostupná.
Budoucnost přitom už je dopředu přesně dána, stejně neměnná jako minulost.
Tomuto tvrzení se přiklání i jedno z vysvětlení určitého problému
z oboru kvantová mechanika.
Tímto problémem je dualita vlna – částice některých
elementárních částic. Celý problém je v podstatě obsažen
v jednoduchém pokusu s elektronem, stínítkem se dvěma otvory a
detektorem, který zaznamenává výskyt elektronů. Přesnou konfiguraci tohoto
experimentu si každý může vyhledat v literatuře, zde se zmíním jen o
základních faktech. V tomto pokusu se tedy vysílají elektrony vstříc dvěma
otvorům, přičemž se zaznamenává, kam elektrony po průletu dopadnou. Jestliže se
pokus nastaví tak, aby se vědělo, kudy elektron letí, bude se tato částice
chovat jako částice a na stínítku se tak vytvoří dvojice míst dopadů, jako by
se otvory například házely míčky. Jestliže však přestaneme pozorovat ony
otvory, částice náhle přestane být částicí a výsledek na stínítku bude takový,
jako by otvory procházely vlny, například vlny na rybníce. K tomuto ještě
klidně přidejme takovou lahůdku, jako je odložená volba při sledování otvorů a
největší záhadu kvantového světa máme před sebou.
Jedno z vysvětlení této záhady říká, že pozorovatel
mění realitu, zatímco to druhé tvrdí, že realita už byla dávno dána a volba je
jen iluzí. Druhé vysvětlení nám jednoduše říká, že jsme se nerozhodli, zda do
otvoru detektor vložíme, ale že se to tak stát mělo a elektron už to dopředu
věděl (což souvisí s povahou elektronu, jeho antičásticí a pohybem
v časovém kontinuu, což je nad rámec tohoto článku).
Problém s věštěním tedy vysvětluji neměnným
časoprostorem, do kterého může lidské vědomí za jistých okolností nahlédnout i
jinak, než jen v rámci „přítomnosti“. Stroje tuto schopnost lidského
vědomí odhalily a podařilo se jim ji v programu Vědma duplikovat.
Neo jako člověk tedy má potenciál vidění do budoucnosti,
který se v něm probudil v schopnost. Přitom nejde o nějakou jeho
novou, kontrolovanou schopnost, ale o jediný věštecký sen.
Dále zde máme podmínku, že nikdo nevidí za volby, kterým
nerozumí. To může být jakýsi psychologický mechanismus lidského vědomí, který
nemá nijak hluboký význam. Člověk prostě nemůže vidět za nepochopené rozhodnutí
proto, že toto nepochopení brání jeho vědomí ve zformování vize budoucnosti.
Další věcí je Vědmin účel. Dozvěděli jsme se, že Vědma
pracuje pro stroje a plní vědomě svou úlohu v ovládání lidí. Konkrétně
nejdřív lidem namluví, že má přijít nový Vyvolený, tohoto Vyvoleného pak pošle
k Architektovi a pak se celý cyklus opět opakuje. V šesté iteraci to
ovšem vypadá, že Vědma sleduje i vlastní cíle. Vyplývá to z Architektových
slov:
„You've played a
very dangerous game.“
Kdyby
se jednalo o součást plánu, asi by tomu neříkal nebezpečná hra. Vědma tedy dále
plnila svůj původní účel, ale současně se snažila i zařídit pár věcí tak, aby
to ukončilo válku. A to se jí nakonec podařilo.
Přesto, že je Vědma schopna vidět budoucnost, říká, že
neviděla konec války a nevěděla, jak to všechno dopadne. Pouze věřila. To si
vysvětluji onou nutností chápání vlastní volby:
„Oracle: I told you before, no one
can see beyond a choice they don't understand. And I mean no one.
Neo: What choice ?
Oracle: It doesn't matter. It's my
choice. I have mine to make, same as you have yours.“
Vědma viděla, jak se dobrovolně nechala asimilovat
Smithem, ale nevěděla proč. Mohla přeci jednoduše utéct, času na to měla dost.
Ale zůstala a dobrovolně se nechala přepsat, což přišlo divné i Smithovi:
„The great and
powerful Oracle. We meet at last. I suppose you've been expecting me, right?
The all-knowing Oracle is never surprised. How can she be, she knows
everything. But If that's true, then why is she here? If she knew I was coming,
why didn't she leave?“
Vědma tedy neutekla, protože to tak mělo být. Smith měl
získat její schopnost vidění budoucnosti aby je mohl využít a uvěřit ve své
vítězství nad Neem. Možná Vědma ani nevěděla, proč se má nechat přepsat, ale
jelikož to viděla v budoucnosti, nebránila se tomu.
8) Agent Smith
Z obyčejného agenta se po své porážce Neem stal
velmi nebezpečný protivník se schopností kopírování sebe sama. Zatímco běžní
agenti se přesouvají, Smith se množí. Navíc nemá omezení obyčejného agenta
pouze na připojené lidi, ale dokáže přepisovat svým vědomím i rebely, jak jsme
viděli na příkladu Banea. Technickou stránku přepsání mysli skutečného člověka
bych vysvětlil na podobnosti se schizofrenií, kdy se v člověku objeví
druhá osobnost, která je pak schopna kompletně smazat tu starou. Nejde tedy o
nic jiného, než o nějaký mechanismus s elektrickými impulsy v mozku a
neurony. Uměle vytvořené vědomí agenta Smithe tak dokáže převzít kontrolu nad tělem
skutečného člověka. Tuto teorii potvrzuje i hlášení lékařky, která Banea
ošetřovala:
„But he is
showing a lot of unusual neural activity. Some cross-synaptic firing as well as
signs of recent trauma, with fresh fibrotic scarring throughout the cortex.“
Jak vlastně Smith vznikl? Možná se něco zkopírovalo,
možná něco přepsalo, jak sám říká. Důležitá je podstata tohoto přepsání. Došlo
k prolnutí kódů, které popisují vlastně celého člověka. Neo a Smith, tedy
jejich kódy, byli v jednom okamžiku na stejném místě, což je
v podstatě nemožné. Smith následně explodoval, ale ještě předtím se do
jeho kódu začal nahrávat Neův kód. Jak víme, je Neův kód naprosto unikátní,
z důvodu nevyváženosti rovnic. Důvodem této nevyváženosti je možnost volby.
Přeneseně by se tedy dalo říct, že Neův kód v podstatě zhmotňuje možnost
volby. V okamžiku, kdy se do Smithova kódu otisklo něco z kódu
Vyvoleného, dostal Smith také tuto možnost svobodné volby. Ta mu umožnila se
osvobodit od nadvlády systému (podobně jako Neovi) a později mu umožnila
provádět stejné věci, jaké umí Neo. Navíc je zde ještě možnost kopírování, ale
tu bych příliš s kódem Vyvoleného nespojoval. Každý agent má
v podstatě kopírování v krvi, je to jejich způsob existence. Agent
přeci vždy potřebuje přepsat nějaké jiné tělo, aby se mohl objevit. Smith tuto
schopnost jen rozvinul.
Prolnutí kódu těch dvou mělo i jiné důsledky, konkrétně
jakési duševní spojení Nea a Smithe.
Neo cítí, že se Smith blíží
(ve scéně setkání kapitánů ve stokách) a Smith dokáže
Nea sledovat a také předvídat jeho kroky, jako
v případě objevení se v parku po setkání Nea
s Vědmou a také v bílé chodbě, kde Smith na
Nea čekal dřív, než se tam ten vůbec dostal.
Smith po svém vzkříšení mluví hodně o účelu, který mu Neo
sebral. Vzápětí dodává, že zde ale stále nějaký účel je:
„We're not here
because we're free, we're here because we're not free. There's no escaping reason,
no denying purpose - because as we both know, without purpose, we would not
exist.“
Následně se Smith pokusí Nea přepsat, neuspěje a pak
přijde na řadu známá bitva. Jaký účel však měl Smith na mysli? Mám dojem, že už
v té době přišel na to, že jediným účelem života je jeho konec:
„I really should
thank you for it, after all, it was your life that taught me the purpose of all
life. The purpose of life is to end.“
Smithovým účelem tedy je asimilovat každého člověka,
který je k Matrixu připojen a následně tento systém zničit. Pak měl
v plánu infiltrovat město strojů. Tak by naplnil svou dávnou touhu –
odejít z Matrixu a zbavit se toho nesnesitelného lidského pachu.
U Smithe se také projevuje onen
podivný aspekt schopnosti předvídat budoucnost, tedy nutnost pochopení svých rozhodnutí.
Po té, co přepsal Vědmu, se Smith okamžitě podíval do
budoucnosti a spatřil tam scénu, kterou považoval za své konečné vítězství nad Neem. Ve filmu nám ji popisuje po té, co nad Neem stojí v kráteru:
Smith/Oracle: „Wait... I've seen this. This
is it, this
is the end.
Yes, you were laying right
there, just like that, and
I... I... I stand here, right here, I'm... I'm supposed to say something. I say... Everything that has a beginning has an end, Neo.“
Jelikož nechápal, co věta o začátku a konci znamená,
nebyl schopen vidět dál a proto neviděl, jak vše dopadne doopravdy. Ve chvíli,
kdy tu větu vypustil z úst, mu došlo, že něco je špatně. V té chvíli
prostě události pokračovaly dál, i když je Smith předtím neviděl
a on pochopil, že vidění budoucnosti mu vlastně vůbec nepomohlo. Jeho souboj s Neem může stále dopadnout jakkoli. Neo
naopak v tu chvíli Vědminu větu pochopil a došlo
mu, co má udělat. Jeho náhlá odevzdanost Smithovi na
klidu taky nepřidala. Jak jsme viděli o pár minut později, jeho nervozita byla
silně opodstatněná.
Konec Smithe je také dosti
nejasný. Byl zničen po té, co konečně asimiloval Nea. Udělal to však Neo, nebo
stroje? Osobně si myslím, že stroje nevyslaly skrz Nea nějaký příkaz delete,
který Smithe smazal. Kdyby to bylo něco takového, mohly to dávno udělat skrz
libovolného člověka z líhně, kterého Smith přepsal. Já si myslím, že to
mělo co dělat s podstatou Smithe a Nea. Neo a jeho celý život byl vlastně
součtem zbytků rovnice, která je nevyvážená. Smith naproti tomu byl Neovým
pravým opakem, zbytkem rovnice, která se snaží vyvážit sama sebe. Vezmeme – li
to například z fyzikálního hlediska, pak v okamžiku, kdy Smith Nea
přepsal, došlo k reakci, kdy se obě protikladné veličiny vyrušily.
Z matematického hlediska můžeme říci, že se sečetla stejně velká kladná a
záporná veličina. Nebo můžeme zabrousit do říše fantasy a říct, že se vyrušilo
dobro a zlo. Každopádně to byla záležitost těch dvou a k žádnému zásahu
zvenčí nedošlo. Viděli jsme sice jakési proudy energie, ale to nemusel být
zásah strojů, to klidně mohl Neo shromažďovat síly, nebo sbírat z celého
Matrixu svou podstatu, stahovat do sebe všechny anomálie nebo něco takového.
Po té, co se kód Smithe rozpadl, nastoupil zpět na své
místo původní kód, tedy kód lidí a programů, které Smith přepsal. Ve filmu jsme
bohužel neviděli jediného člověka, kterého by Smith asimiloval, vždy šlo jen o
program nebo agenta, ale věřím, že zástupy Smithů, které jsme viděli, nevznikly
jen přepsáním programů. Po jeho konci se tedy zřejmě všichni probudili a dál
normálně fungovali, stejně jako Vědma a Sati.
9) Restart
Architekt ve druhém filmu mluvil o nutnosti restartu, bez
kterého by došlo ke kataklyzmatickému pádu systému a následnému konci lidské
rasy. Nikdy jsem si nebyl příliš jist technickou stránkou věci, ale myslím, že
už vím, jak takový restart probíhá.
Vycházím přitom z toho, co jsme viděli na konci
třetího filmu. Někteří lidé říkají, že nešlo o žádný restart, ale pouze o
opravení kráteru, který vznikl po oné velké bitvě. Nemám nic proti takovým
opravám v Matrixu, ale zároveň jsem si vědom nutnosti restartu. To, že Neo
Smithe porazil, nic nemění na podstatě Matrixu, na zákonech, na jakých funguje.
Nutnost restartu je zapsána v jeho podstatě, musí proběhnout, pokud se
systém nemá kataklyzmaticky ukončit. Nic na tom nemůže změnit, dokud nebude nalezeno
lepší řešení, které nebude potřebovat Vyvoleného. Do té doby však musí každá
iterace Matrixu končit restartem. Sice je možné, že nám tvůrci filmu restart
jen neukázali a že proběhl například po závěrečných titulcích, ale to nic
nemění na oné nutnosti.
Restart podle mě tedy není nějaké náhlé vypnutí proudu,
kdy by celý systém zanikl a následné nastartování počítače s nově
nahozeným Matrixem. K tomu by přeci nebyl ve Zdroji nutný kód Vyvoleného.
Kdepak, restart probíhá jinak. Vyvolený zanese svůj kód do zdroje. Opakuji, že
tento kód v sobě obsahuje celý život Vyvoleného, součet všech anomálií
systému, plus jedinečný kód samotné lidské mysli, vše nerozlučně spojeno a promícháno.
Anomálie jsou přitom ze své podstaty předem nedefinované, v každé iteraci mají
patrně jinou matematickou formu. Ve Zdroji se tedy kód Vyvoleného detailně
analyzuje, následně jsou jedna po druhé detailně prohlédnuty rovnice, které
Matrix tvoří a nakonec jsou díky tomuto porovnání nedokonalosti z oněch
rovnic odstraněny, rovnice jsou tedy zkorigovány do ideálního stavu. Právě
k analýze rovnic je potřeba mít kód Vyvoleného, bez něj by
v dynamicky se vyvíjejících rovnicích nebylo možné odhalit chyby.
Samozřejmě by šlo uvést rovnice do původního stavu, ale to je právě
z hlediska připojených lidí nežádoucí. Chyby se musí odstranit ze stále se
vyvíjejících rovnic, tak aby umělá realita zůstala kontinuální.
Ve filmu jsme takovouto opravu rovnic podle mě viděli
právě ve chvíli, kdy se Matrix pixel po pixelu přerovnával.
Tomuto vysvětlení pak odpovídá ta forma Matrixu, ve které
lidské dějiny postupují stále dál a dál. Neviděli jsme totiž, že by se
například mrakodrapy změnily v nižší domy, vlastně jsme neviděli žádnou
pořádnou změnu. Čas tak plyne dál a dál. Pokud ovšem mají pravdu ti, kteří
tvrdí, že jsme restart neviděli, nic to nemění na podstatě restartu, jak jsem
ji zde popsal. Rovnice se pak jen po vyčištění od chyby libovolně upraví tak,
aby realita vypadala jako minulost. Důležité je, že nikdy nesmí dojít
k zastavení celé reality, systém se nesmí vypnout a pak teprve znovu
nastartovat.
Samotné slovo „restart“ je přitom zavádějící. Ve
skutečnosti jej Architekt nikdy nepoužil. Možná by bylo lepší nazvat to
upgradem či vyčištěním rovnic. Stejně tak Architekt nemluvil o iteracích, v Matrixu
tedy neprobíhá žádné opakování něčeho. To také podporuje teorii o stále
pokračující historii v Matrixu.
10) Architekt
Scéna s Architektem byla po premiéře Reloaded
považována snad za nejdůležitější scénu ve filmu. Architekt nám odhalil pravdu
o Matrixech a podstatě Vyvoleného. Osobně mě proto zklamalo, když Vědma ve
třetím filmu prohlásila:
„Please... You
and I may not be able to see beyond our own choices, but that man can't see
past any choices.“
Vědma tak vlastně prohlásila, že Architekt neví, jestli
by došlo ke kataklyzmatickému pádu systému. Sice to může předpokládat (a pokud
je restart opravdu nutný, doufejme, že Architekt má pro své tvrzení alespoň
nějaké přesvědčivé důkazy), ale ve skutečnosti nevíme, jestli je to pravda. Můžeme
jen věřit Architektovu úsudku.
Další otázkou je Neova volba mezi dvojicí dveří. Poslal
Architekt Nea do těch „nesprávných“ dveří schválně? Napovídala by tomu ta
skutečnost, že Neovi ukázal Trinity. V Neově hlavě si přečetl o jeho
věšteckém snu a tak ho možná chtěl donutit k tomu, aby si vybral odlišné
dveře, než předchozích pět Vyvolených. Proč by to však dělal? Možná věděl, že
toto rozhodnutí nakonec povede k tomu, že Neo zničí přemnoženého Smithe.
Osobně tomu nevěřím. Jestliže mluví Vědma pravdu, pak Architekt nemůže znát
důsledek jakéhokoli rozhodnutí. Nemůže tudíž vědět, co se stane po vybrání
špatných dveří. Mohl by to zjistit, pokud by měl Vědminy schopnostmi, ale víme,
že tomu tak není. Architekt je podle svých vlastních slov dokonalou myslí,
zatímco Vědma je mysl méně zatížená dokonalostí. Znamená to tedy, že Vědma a Architekt
jsou rozdílní do té míry, že nemají stejné schopnosti.
Někdo může namítnout, že Architekt znal Neovy reakce,
protože je ukazoval na obrazovkách ve své „kanceláři“. To však není pravda.
Architekt pouze četl Neovy mozkové pochody a na jejich základě aproximoval
Neovy reakce. Na obrazovkách přeci vidíme mnoho rozdílných reakcí, z nichž
pak skutečný Neo jednu opravdu použije. V několika případech vidíme na obrazovkách
reakci jedinou, jako například „Bullshit“. K tomu dojde v případě, že
ostatní možnosti jsou vysoce nepravděpodobné a tato jediná reakce ostatní
možnosti z hlediska pravděpodobnosti vysoce převyšuje. Na základě těchto
faktů tvrdím, že Trinity byla Neovi ukázána jen jako prostý fakt. Architekt si
byl patrně tak jistý svou zkušeností s myšlením lidí, že nečekal tak
nepravděpodobné rozhodnutí, jako je upřednostnění života jednoho člověka před
existencí celé lidské rasy. Jeho konstatování:
„But we already
know what you are going to do, don't we? Already, I can see the chain reaction
- the chemical precursors that signal the onset of an emotion, designed
specifically to overwhelm logic and reason - an emotion that is already
blinding you from the simple and obvious truth. She is going to die, and there
is nothing you can do to stop it.“
není
ničím víc, než prostým shrnutím faktů, které si Architekt přečetl v Neově
mysli. Není to žádné popíchnutí, žádné postrčení k špatným dveřím, je to
jen vyslovení pravdy – Neo už se rozhodl a Architekt to jen suše konstatoval.
Je ovšem divné, že Architekt Neovi o Trinity řekl. Sice
mohl být přesvědčen o tom, že Neo neobětuje celé lidstvo výměnou za jednoho
člověka, ale logika říká, že by bylo jistější to nepokoušet. Napadlo mě
vysvětlení, že Neovi musí být před jeho rozhodnutím řečena celá pravda. Neo si
musí zvolit jedny ze dveří na základě vlastního svobodného rozhodnutí, které
nesmí záviset na tom, že by mu někdo zatajil některá fakta, která by později
mohla jeho rozhodnutí změnit. Jeho rozhodnutí prostě musí být skutečně jeho,
nesmí být nějak zmanipulováno. Vstup do Zdroje a zanesení sem kódu Vyvoleného
musí být naprosto dobrovolné. Potvrzení tohoto jsme viděli ve třetím filmu, kde
Neo odešel do města strojů, požádal o připojení a mír a nabídl, že pak si
s ním stroje už mohou dělat cokoli:
„I only ask to say
what I've come to say, after that, do what you want and I won't try to stop
you.“
Pro tuto hypotézu svědčí nejen Architektova otevřenost a
upřímnost, ale i to, že v místnosti Neo vůbec na výběr dostal. Architekt
mohl přeci zobrazit jen jedny dveře a Nea poslat tam. Jestliže však bylo nutné
svobodné rozhodnutí, musel mu ukázat dvoje dveře a odhalit veškerá fakta.
11) Jednání systému
Celkem mi vždy vrtalo hlavou, jestli mohl Neo někdy
v prvním filmu opravdu zemřít. Dokud jsme viděli jen první film, byla
odpověď jednoduchá. Jistěže mohl, systém si přál jeho smrt, protože Vyvolený ho
může zničit. Do této skutečnosti skvěle zapadalo usilovné nasazení agentů a
obzvlášť Smithe, který si celou záležitost s Neem bral velmi osobně.
Ve druhém filmu jsme se ale dozvěděli, že Vyvolený je
součást systému, že je něčím nutným pro to, aby systém vůbec fungoval. Po
tomhle zjištění začalo být dost divné, že se agenti snažili Nea tak usilovně
zabít. Kdyby se jim to povedlo, nemohlo by přeci dojít k onomu zanesení
kódu a tak dále. Pokud by se ovšem anomálie nějak nepřenesla do jiného člověka,
čemuž upřímně nevěřím. Podle Architekta je Neův celý život součtem zbytků nevyvážené
rovnice, z čehož plyne, že Vyvolení se nerodí jeden po druhém.
Byl bych ochoten uvěřit, že agenti po Neovi střílejí
schválně nepřesně a ve skutečnosti by ho nikdy nezabili. Do smyslového
programu, který dokáže uhýbat před kulkami, jistě nemůže být tak těžké
naprogramovat dostatečně přesnou střelbu na to, aby nikdy Vyvoleného nezabili.
Ano, mohlo by to tak být, kdyby Smith na konci prvního filmu do Nea
z třiceti centimetrů nevystřílel půl zásobníku. To už se dá velmi těžko
posuzovat jako kamufláž. Kdepak, Smith se Nea snažil zabít tak opravdově, jak
to jen jde. Můžeme sice namítnout, že Vyvolený je v systému nesmrtelný,
ale ani to neobstojí. Dokud člověk věří, že simulovaná realita je skutečná, pak
v ní taky zemřít může. A ve chvíli své smrti ve skutečnost střel a vlastní
smrtelnosti ještě věřil, vždyť se mu zastavilo srdce a nastala klinická smrt.
Kdyby nebylo Trinity (na systém nepřipojené a tudíž nekontrolovatelné), Neo by
prostě zemřel. A i kdyby systém předvídal chování Trinity, těžko mohl předvídat
Neovu reakci na to políbení. Vždyť on už to ani nemusel ucítit, mohl zemřít
dřív, než by si nereálnost své smrti uvědomil. K tomu si připočítejme
útočící sentinely, které byly zlikvidovány jen pár vteřin před tím, než by Nea
s Trinity roztrhaly na kousky a musíme uznat, že snaha systému o eliminaci
Vyvoleného je naprosto skutečná.
Dalším, koho by si systém rozhodně neměl zlikvidovat, je
Klíčník. Pokud by toho nebylo, nedostal by se Neo k Architektovi. A přesto
vidíme, jak se agent snaží Klíčníka zlikvidovat. Můžeme sice tvrdit, že Klíčník
už měl klíč pro Nea dávno hotový a tak by se jeho smrtí nic nezměnilo, ale
přesto jsou tu další skutečnosti, které mluví pro Klíčníkovu důležitost.
Například ona budova obsahující chodbu se dveřmi, které vedly ke Zdroji. Jen
Klíčník věděl o bezpečnostním systému, protože bylo jeho účelem, aby to věděl.
Z toho je patrné, že byl jediným, kdo to věděl. Kdyby byl zabit dřív, než
by rebelům popsal mechanismus fungování celé budovy, nejspíš by to mělo
tragický konec.
Z těchto faktů by se tedy mohlo zdát, že systém
pracuje sám proti sobě, když se snaží zničit nástroje, které potřebuje pro
vlastní chod. Napadlo mě řešení, které by mohlo toto zdánlivě podivné chování
vysvětlit.
Jestliže byly stroje schopny naprogramovat Vědmu, pak si
zřejmě uvědomily, že časová linie je přesně daná. Že veškeré činy, které budou
vykonány, vykonány být měly a vykonány být musely. Stroje zkrátka věří na pevně
daný a nezvratný osud. Nezáleží přitom na tom, že budoucnost neznají (protože
Vědma má jistá omezení, daná nutností chápat rozhodnutí), důležitá je pouze
jejich opodstatněná víra v předurčenou budoucnost. Jestliže tedy stroje vycházejí
z takových předpokladů, pak s čistým vědomím jednají tak, jak jednají.
Jestliže by se Neo v prvním filmu neprobral, pak by to pouze znamenalo, že
se probrat neměl. Jestliže by zemřela Trinity při honičce na dálnici, pak se to
tak stát mělo. Kdyby Morfeus nestačil zlikvidovat agenta, který držel Klíčníka
pod krkem a agent by stačil Klíčníkovi utrhnout hlavu, pak se to tak stát mělo.
Všechno je prostě předurčeno a žádní agenti střílející schválně mimo by na tom
nic nezměnili.
12) Neova moc
v realitě
Na konci druhého filmu jsme byli svědky scény, která byla
jistě tím nejzáhadnějším, co se v celé trilogii kdy stalo. A stále je tím
nejpodivnějším, i přes vysvětlení, které k tomu Vědma dodala. Neo zastavil
v reálném světě sentinely jen tím, že na to pomyslel. Co to znamená, ptali
jsme se všichni a bohužel jsme nikdy nedostali jasnou odpověď, až na to ubohé
Vědmino vysvětlení:
„The power of
the One extends beyond this world. It reaches from here all the way back to
where it came from.The Source. That's what you felt when you touched those
Sentinels. But you weren't ready for it. You should be dead, but apparently you
weren't ready for that, either.“
Podle mě se tomu ani nedá říkat vysvětlení. Neříká nám to
totiž nic o podstatě toho činu, o jeho mechanismu. Říká pouze to, že moc
Vyvoleného sahá za (mimo, přes) tento svět (tedy Matrix). Dosahuje odsud (tedy
z Matrixu) celou cestu zpět až k místu, odkud tato moc pochází. Ke
Zdroji. To je to, co Neo cítil, když se dotkl těch Sentinelů. Co to znamená?
Chtěli tím autoři filmu říct, že celá realita je jen další vrstvou Matrixu?
Nebo že nadlidské schopnosti se mohou projevit i ve skutečnosti, pokud se
lidská mysl spojí s dokonalou myslí umělé inteligence? Nebo je Neo nějak
bezdrátově napojen na Matrix a to mu dává netušené možnosti nad stroji? Nebo
prostě dali do filmu nepochopitelnou věc proto, aby zájem fanoušků neustával?
Vážně nevím, ani jedno z vysvětlení se mi nezdá být tím pravým, každému
cosi chybí. Jelikož by však tento článek nebyl úplný, kdyby se nepokusil vysvětlit
tak podstatnou věc, nastíním zde jednu teorii.
Viděli jsme nejen zastavení Sentinelů, ale i to, že se
Neo probudil na spojnici Matrixu a světa strojů, dále jsme byli svědky toho, že
dokáže vidět stroje i po svém oslepení a další nejasnosti. Nejsnáze by se toto
vše dalo vysvětlit tím, že skutečnost je jen další vrstvou Matrixu, což si Neo
uvědomil jako jediný člověk. Zastavení Sentinelů by pak bylo analogické zastavování
kulek v Matrixu, ona oranžová záře by pak byl další kód a ono přesahování
moci až ke Zdroji by znamenalo pouze to, že Zdroj stojí za skutečným světem,
který je jen simulací a Neo se na něj dokázal napojit. Bohužel, tato teorie má
své mouchy. Za prvé jsme nikdy neslyšeli o tom, že by Zion a zbytek planety byl
další simulací. Jestliže si to Neo uvědomil, pak se tomu nikdy nikomu nesvěřil.
Jeho moc v reálném světě také nevypadala stejně, jako ta v Matrixu.
Tam dokázal zastavit několik desítek střel z rychlopalných zbraní jen
prostým natažením ruky, kdežto zastavení Sentinelů ho stálo značné úsilí, jak
bylo vidět při letu k městu strojů. Dále pokud ona žlutá energie měla být
jakýmsi kódem, je divné, že vůbec nevypadala jako nějaký kód. V Matrixu
jsme vždy mohli vidět, jak jsou i jednotlivé padající symboly tvořeny dalšími
symboly, až na subatomární úroveň (například začátek Reloaded, kdy postupujeme
z hloubky hmoty až k ozubeným kolečkům hodin). Ona žlutá energie však
žádná písmena neobsahuje, je to jen cosi plápolajícího. Navíc tak Neo vidí jen věci
ze světa strojů. Ne stroje obecně (jelikož neviděl ani rebelskou loď, ani kus
železa, kterým urazil Baneovi hlavu), ale pouze to, co vytvořila umělá inteligence.
Nevidí ani lidi (například Trinity při jejím umírání). Pokud by tedy celá
realita byla další vrstvou Matrixu, je velmi podivné, že kód je omezen pouze na
stroje. Někteří přívrženci teorie o tom, že Zion je
jen další vrstvou Matrixu, však poukazují na to, že Neo
vidí vlastní nohy, když kráčí po onom světelném „chodníku“ a vysvětlují to tím,
že všechno mimo stroje má v tomto Matrixu černý kód a Neovy nohy jsou
tudíž černé. Osobně mi černý kód přijde jako hodně podivné vysvětlení a Neovy
nohy vysvětluji jinak. Uvědomme si, že Neo ve
skutečnosti nevidí. Rozhodně ne očima a tudíž nemůžeme říct, že by viděl auru
strojů nebo vlastní nohy. Ne, pokud za pojmem „vidět“ je mechanismus, kdy nějaký
lidský orgán přijímá informace předávané fotony. Já namísto „vidět“ říkám, že Neo cítí. Pak je naprosto normální, že je schopen cítit své
tělo. Jeho mysl dále tento pocit zprostředkovává černým obrazem na pozadí
žlutých aur strojů. Pro lepší pochopení tohoto jevu si můžeme představit člověka
v místnosti, ve které je kromě něj několik přístrojů, které vydávají různé
zvuky. Tento člověk má zavázané oči a jeho úkolem je získat vizuální představu
o poloze oněch přístrojů jen na základě vydávaných zvuků. Pokud si na místě
toho člověka představím sám sebe, pak v mé vizuální představě místnosti
zobrazuji i sám sebe, jelikož pro určení polohy přístrojů potřebuji nějaký
referenční bod, od kterého bych mohl určovat vzdálenosti přístrojů. Jelikož je
lokalizuji na základě zvuků, musím být tímto vztažným bodem já – polohu přeci
určuji podle toho, jestli zvuky přicházejí zleva či zprava, zeshora
či zezdola, zepředu či zezadu. Neo je na tom stejně,
jen namísto zvuků přijímá informace o podstatě strojů.
Osobně si myslím, že ono oranžovo žlutě plápolající je
jakási aura strojů. Aura, podstata, duše, říkejme si tomu jak chceme. Ve
skutečnosti to Neo přeci nevidí, má vypálené oči, on to jen cítí. Pak je možné,
že tento intuitivní pocit přítomnosti strojů Neovo vědomí převádí na
žlutooranžovou auru. Jako přirovnání si můžeme uvést například tepelné záření.
Je to záření v neviditelné části elektromagnetického spektra, ale přesto jej
dokážeme převést na barvy. Přirovnání je pravda chabé, ale jeho princip je
dostačující. Převod neviditelného na něco, co se vidět dá. Neovo vědomí tedy
s aurou či podstatou strojů provádí něco podobného.
Samotná fyzikální podstata viděného není jasná. Nevíme,
jestli se jedná o elektromagnetické záření, či snad nějakou formu vědomí umělé
inteligence. Nejpravděpodobnější je, že se opravdu jedná jen o nějaký Neův
pocit přítomnosti umělé inteligence. Smithe v Baneovi viděl v podobě
agenta v saku s černými brýlemi, což je z fyzikálního hlediska
dost těžko realizovatelné. Smith byl v Baneovi jen jako vědomí, díky
elektrické aktivitě mozku, jak už jsem v tomto článku vysvětloval, rozhodně
ne jako nějaký duch. Neo ale Smithe v Baneovi cítil a jeho vědomí tento pocit
převedlo na obraz agenta:
Stejně je tomu v případě Sentinelů. Všimněme si
záběru, ve kterém Sentinel prolétá Neem:
Je jasně vidět, že oranžový Sentinel zajiskří, když se
dotkne Neova těla. Když Neo zachraňoval Trinity a dával jí přitom přímou masáž
srdce, nic takového jsme neviděli. Můžeme tedy říct, že se jedná o události
založené na dvou rozdílných principech a že tedy v reálném světě nejde o
nějaký kód. Kdyby tomu tak bylo, těžko bychom mohli vidět, jak Sentinel prolétá
Neem. Jestliže by ono oranžové zobrazení znamenalo popis skutečného kovového
Sentinelu v nějakém kódu, došlo by tak vlastně k průletu kovového
stroje lodí a lidským tělem, což by bylo asi těžko možné bez vážných porušení
fyzikálních zákonů. Je zde ovšem ještě možnost, že jde o dematerializaci
Sentinelu, jak jsme ji viděli například u dvojčat v Matrixu. Nemyslím si, že jde o stejnou
věc, opět na základě viděného. Když prolétá Sentinel Neem, tento to jasně cítí,
nejspíš podobně, jako by jím procházel elektrický proud, nebo něco takového.
Když Trinity prošla krkem jedna odhmotněná ruka s břitvou, Trinity ani
nemrkla, protože nic necítila. Z toho tedy usuzuji, že jde o dvě odlišné
věci. Osobně průlet Neem vysvětluji tak, že Sentinel narazil do lodi, byl
nárazem zničen a jeho vědomí či duch či aura pak pokračovalo dál a prošlo Neem.
Něco podobného jsme mohli vidět ve Final Fantasy: Spirit Within.
Jak Neo získal ono cítění pro stroje? Za prvé se to
zřejmě stalo při jeho návštěvě Architekta. Ten říká:
„...and though
the process has altered your consciousness, you remain irrevocably human.“
To znamená, že Neovo vědomí bylo nějak ovlivněno, nějak
pozměněno. Došlo zřejmě ke kontaktu s dokonalou inteligencí, která stojí
za naprogramováním všech programů a tím Neo získal schopnost tuto inteligenci
vycítit. Došlo zřejmě k nějakému probuzení zatím nefunkčního smyslu.
Ostatně žádný připojený člověk ve filmu vlastně není normálním člověkem, jak to
chápeme dnes. Jde o kybernetické organismy, upravené tak, aby byli napojitelní
na Matrix. Jestliže si uvědomíme toto, pak už není tak těžké přijmout nějakou
novou schopnost cítění strojů.
Po vystoupení z Nabuchodonozoru tak Neo říká, že
něco je jinak a že cítí Sentinely. To začal fungovat jeho nový smysl, či
instinkt. Když ho pak Bane připravil o zrak, byl tento nový smysl posílen,
podobně jako se u slepců běžně zlepšuje hmat či sluch. Neo tak dokáže stroje
cítit natolik intenzivně, že mu je vědomí zobrazuje jako oranžové duchy.
Neovo probuzení na Mobil Ave se dá vysvětlit tak, že při
zastavování Sentinelů se jich Neo fyzicky dotkl. Došlo k propojení jeho
mysli s myslí Sentinelu (jakýmsi působením elektřiny, či něčeho podobného,
co způsobilo únik Neovy mysli) a následnému vyslání skrz anténu Sentinelu do
Matrixu. Jestliže je Mobil Ave jakýmsi vstupem do Matrixu (uprchlé programy do
něj vstupují při svém útěku právě tudy), je logické, že se Neo probudil právě
tady.
Vysvětlení způsobu, jakým Neo ovládá stroje, je také
velmi těžké a přiznávám, že ani vlastní vysvětlení nepovažuji za nějak zvlášť
dobré. Myslím si, že stejným způsobem, jakým Neo vidí stroje, je také schopen
je ovládat. Nějakým probuzeným novým smyslem, snad formou telepatie, kterou
slyší pouze stroje, nebo snad něčím ještě podivnějším. Vážně nevím, co přesně
to je, ani jak to funguje, ale podstatou tohoto je podle mě interakce Nea
s oněmi oranžovými dušemi strojů. Neo je nějak cítí a nějak s nimi i
dokáže manipulovat. Napřaženou rukou tak vlastně působí na mysl stroje, což má
pak dopad i na tělo toho stroje stejným způsobem, jako by člověk dostal
například epileptický záchvat. Mysl stroje se dostane pod kontrolu Nea (přičemž
nejde o nějaké jemné splynutí myšlenek, ale o brutální příkaz
k zastavení), což způsobí, že Sentinely se vyzkratují a bomby předčasně
explodují.
13) Interakce s Matrixem
Zamýšlel jsem se také nad technickou stránku komunikace
připojených lidí s Matrixem. Ta je zprostředkována pomocí kabelu
zasunutého do hlavy, to je jasné. Méně zřejmé je, jestli je onen konektor v lidských
hlavách pouze kusem železa nahrubo propojeným na nervy, nebo jestli toto voperované
zařízení v sobě obsahuje třeba počítač, který elektrické signály
z kabelu převádí na mnohem slabší elektrické signály, které pak
distribuuje do příslušných mozkových závitů. Došel jsem k závěru, že celý
mechanismus připojení je dost složitá věc. Lidský mozek v okamžiku
připojení musí totiž začít přijímat nervové impulsy Matrixovské a zároveň
potlačit všechny reálné impulsy. Člověk tak musí přestat ovládat a cítit vlastní
tělo.
Vezměme si například takové oči. Musí dojít
k přerušení vysílání signálu, které normálně z očí do mozku
přicházejí, protože člověk si oči nevypíná, pouze je zavírá. Do viděné reality
Matrixu by tak stále přicházel pocit zavřených očí. Musí také být zabráněno
tomu, aby například otevření očí v Matrixu mělo nějaký vliv na reálné oči
člověka, který ve skutečnosti leží v křesle. Tato kritéria přitom musí
platit pro každou část lidského těla. Mozek vydá instrukci pro pohybu ruky, ale
pohnout se má pouze simulace člověka v Matrixu, zatímco skutečné tělo se
ani nehne. Nebo takový čich. Na lodi to může páchnout například strojním
olejem, ale člověk v Matrixu to vůbec nesmí ucítit. A tak dále, od pocitu
ležení v křesle v lodi až po pocit prostřelené hlavy v Matrixu.
Uvědomíme - li si tyto věci, pak vidíme, že interakce
s Matrixem není tak jednoduchá, jako například interakce
s počítačovou hrou. Tato analogie totiž člověka musí zákonitě napadnout.
Připojení do Matrixu je jako počítačová hra, jen místo myši, klávesnice a
monitoru se použije přímo napojení na centrální nervový systém. Kdyby tato
analogie byla pravdivá, zřejmě by lidé neumírali po té, co jsou „smrtelně“
zasaženi v Matrixu. Oni přeci vědí, že Matrix není skutečný, stejně jako
my víme, že hrajeme počítačovou hru. Přesto umírají. To si můžeme vysvětlit
dokonalostí simulace, která je prostě tak perfektní, že dokáže přesvědčit mysl
o své realističnosti i přes vědomou snahu o potlačení tohoto.
Důležité je, že
princip interakce musí být jiný, než u počítačové hry. Tam člověk vědomě ovládá
svého avatára. V Matrixu se jím však přímo stává. Nejlépe by se to dalo
přirovnat ke snu. Tam má člověk také tělo, kterým může pohybovat, aniž by se to
projevilo na jeho spící tělesné schránce, tam jsou také potlačeny vjemy skutečného
světa a jsou místo toho nahrazeny neskutečnými vjemy světa snového. To znamená,
že princip převodu vědomí do Matrixu je podobný lidskému snění, jen je tento
převod dokonalejší – ze sna se člověk po pádu do propasti maximálně v šoku
probudí, v Matrixu mu probuzení dovoleno není.
Z technického hlediska to znamená, že mozek člověka
připojeného k Matrixu pracuje na jiné frekvenci, než za bdělého stavu.
Mozek člověka normálně spícího pracuje v takzvané hladině či frekvenci
alfa, kdežto bdící mysl pracuje v hladině beta. Můžeme se domnívat, že
mozky připojených lidí tedy pracují buď v hladině alfa, nebo na nějaké
jiné frekvenci, v současnosti nám neznámé, která umožňuje naprosto
realistickou simulaci reality. Toto převedení frekvence mozku na jinou hodnotu
se pochopitelně děje mechanicky, elektrickou stimulací určitých částí mozku.
Tato stimulace musí být při odpojení také nenásilně ukončena, mozek tedy musí
být převeden zpět do hladiny beta. Pokud by se tento krok vynechal, následovala
by smrt. To můžeme krásně vidět na lidech, kterým v prvním filmu Cypher
vytahoval kontakty z hlavy. Tím nedošlo k převedení mysli na běžnou
„pracovní“ frekvenci a příslušného člověka to spolehlivě zabilo.
Další věcí je převod mozkového signálu do Matrixu. Ve filmech
jsme viděli zasouvání konektorů přímo do mozku a podmínili jsme si tak možnost
přenosu kabelem. Tento kabel je však dosti matoucí, když si uvědomíme, jak do
Matrixu pronikají rebelové. Ti si sice do hlavy také zasouvají konektor
s kabelem, ale k samotnému počítači Matrixu jsou propojeni
bezdrátově. Lodi přeci přecházejí do „vysílací hloubky“. To znamená, že
s Matrixem komunikují nějakým rádiovým či bůhvíjakým signálem. Ještě
podivnější je, že stejným způsobem dostávají i odpověď – Matrix je přeci interaktivní
a připojený jedinec z něj musí dostávat nepřetržitý proud informací.
Uvědomme si přitom, že rádiové vysílání Matrixu vůbec není nutné, tedy alespoň
pro stroje. Lidé v líhních přeci jsou připojeni napevno kabely, které
patrně zajišťují lepší kvalitu přenosu signálu a odstraňují možnost rušení
signálu například atmosférickými vlivy (a ve světě, kde stále zuří bouřka, musí
být atmosférické vlivy opravdu nezanedbatelné). Jak tedy rebelové dostávají
informace z Matrixu, když se na něj fyzicky nenapojují? Jediné vysvětlení
je v tom, že počítač Matrixu prostě tohle vysílání podporuje, aby se
rebelům průnik do systému vůbec umožnil. Stroje prostě zařídily rádiové
vysílání signálu, aby se rebelové vůbec dokázali připojit a následně osvobodit
Vyvoleného, který je pro fungování Matrixu nezbytný. Buď přijmeme toto
vysvětlení, nebo si budeme muset představovat, že lidé mají přístroj, kterým dokáží
dodávat na dálku signál do nějakého kabelu vedoucího do Matrixu a stejným
způsobem z něj signál získávat.
Vidíme tedy, že přenos není tak jednoduchý, jak to může
na první pohled vypadat. Je nutná stimulace mozku, která umožní kontakt
s umělou realitou. Ve světle těchto skutečností už není Neův „bezdrátový“
vstup do Matrixu tak podivný. Jeho kontaktem se Sentinely došlo k samovolnému
přeskoku frekvence vědomí na „provozní Matrixovskou“ hodnotu a následnému
převodu vědomí do Matrixu, zřejmě za přispění hardwaru Sentinelu.
14) Mobil Ave a struktura Matrixu
Zjistili jsme, že programy ze světa strojů se občas
odmítnou nechat smazat a místo toho prchnou do Matrixu, kde pak mohou působit
nepříjemnosti. V Revolutions jsme konečně viděli, jak toto prchání
probíhá.
Nejdříve si vysvětleme, odkud to vlastně programy
prchají. Ony samy toto místo nazývají jen „náš svět“. Myslí tím zřejmě nějaké
místo, odkud tyto programy mají na Matrix vliv. Zřejmě nějaké operační
prostředí těchto programů, odkud spravují aplikaci Matrix. Kdybychom něco
takového viděli ve filmu, mělo by to zřejmě podobu něčeho takového, jako je
řídící věž na letišti, jen mnohem většího. Na svých místech by u obrazovek
seděly programy a řídily všechny události v Matrixu. Mohly by to dělat
prostřednictvím počítačových konzolí, nebo by mohly
být do počítačů připojeny skrz podobné konektory, jaké mají lidé v elektrárnách.
Možnosti ztvárnění je spousta, důležitá je však podstata. Tou je skutečnost, že
programy obsluhují ty skutečnosti v Matrixu, pro které byly vytvořeny – od
pohybů listí na stromech, přes pohyb vran až po celoplanetární počasí.
Na toto místo se dostávají přímo ze Zdroje a poté, co
jsou shledány zastaralými či nepotřebnými, se do Zdroje zase mají vrátit, aby tam
byly smazány. Zdroj je zřejmě nerozlučně spjat s Architektem, který má
svou kulatou kancelář hned vedle vstupu do něj. Jestliže on je autorem všech
programů, pak Zdroj je vlastně jen jakýmsi prodloužením Architektova vědomí, ve
kterém programy vznikají. Programy jsou však natolik vyspělé a podobné lidem,
že mají vlastní vůli. Mohou se rozhodnout odporovat a utéct. V tom případě
kontaktují Merovingiana, což je další uprchlý program a skrz Mobil Ave jsou převezeni
do Matrixu, kde se ukrývají před agenty, kteří se je v případě setkání
snaží zlikvidovat.
Mobil Ave bylo stvořeno Trainmanem, což je program ve
službách Merovingiana. Vypadá to tedy, že Trainman a Merovingian jsou
nejstaršími programy, které do Matrixu unikly. Nebo možná Trainman je
nejstarší. Podle jeho slov je Mobil Ave totiž jeho dílem, ve kterém platí jeho
pravidla. Před tím tedy tato spojnice neexistovala a programy zřejmě neměly na
výběr – byly mazány i proti své vůli. Pak se však Trainman rozhodl k útěku
(nebo byl zlákán Merovingianem, kterého myšlenka na únik napadla jako prvního a
Trainmana jen pro svůj plán použil) a úniková cesta začala fungovat, plně
kontrolována Merovingianem.
Všechny programy však tuto možnost nevyužívají. Například
Rama Kandra se systému podvoluje, protože věří v karmu, tedy vlastně osud.
Únik tak vyjednal pouze pro svou dceru, Sati, která byla zřejmě jako jediný program
stvořena bez účelu, pouze jako něco krásného.
Nabízí se však otázka, jestli je Mobil Ave jedinou cestou
ze „světa strojů“ do Matrixu. Viděli jsme například, že Rama
Kandra navštívil Merovingiana
v jeho restauraci, aby tam vyjednal převoz pro Sati.
Jestliže je domov Rama Kandry
ve světě strojů a jedinou cestou do Matrixu je Mobil Ave, jak se mohl dostat k Merovingianovi? Jedním vysvětlením může být poslání zprávy
z onoho řídícího centra ve světě strojů. Merovingian
by pak nechal vypravit vlak, aby přivezl Rama Kandru na schůzku. Osobně zastávám ten názor, že programy z řídícího
střediska mají legální možnost přístupu do Matrixu bez nutnosti jakékoli
stanice metra. Mohou se prostě v Matrixu jen tak zhmotnit, pokud chtějí.
Jistě, toto vysvětlení může někomu připadat hodně podivné, ale vezměme si například
takové agenty. O těch víme, že mají schopnost převtělovat se do těl připojených
lidí. Dělají to rychle, řádově během několika desítek vteřin. Viděli jsme to
například na konci prvního filmu, kdy se agent dokázal v člověku objevovat
těsně za prchajícím Neem. Stejně tak po smrti agenta
dojde k jeho téměř okamžitému převtělení do jiné osoby, jak jsme viděli
poté, co agent neuhnul Trinitině kulce. Po podobné
události zřejmě dochází k nahrání agenta do nového člověka právě ze světa
strojů. Kdyby k tomu bylo nutné něco podobného, jako je Mobil Ave,
efektivita agentů by byla velmi nízká. Zastávám proto názor, že agenti a tudíž
i ostatní programy se mohou do Matrixu dostat přímo a nepotřebují k tomu žádnou
konkrétní přístupovou cestu. Z řídícího střediska prostě mají okamžitou možnost
návštěvy Matrixu, což může být pro běžný program užitečné v případě, kdy
pracuje na nějakém problému a potřebuje jej vidět jaksi zblízka a na vlastní
oči. Například program, který má řídit pohyb listů na stromě, si zajde přímo k tomuto
stromu, prohlédne si jej a okamžitě tak může zjistit, proč se listy nehýbou
tak, jak by měly.
Toto pojetí také dobře vysvětluje, proč programy musejí
vyhledávat Merovingiana. Ačkoli jsou schopny přístupu
do Matrixu, jejich podstata se stále nachází v řídícím středisku. Použiji –
li analogii k dnešním počítačům, pak bych to přirovnal k programům, které
jsou spolu propojeny, aby pracovaly na nějakém úkolu. Z hlediska uživatele
se může zdát, že programy pracují na jednom místě, ale ve skutečnosti jsou
stále uloženy na různých místech na pevném disku nebo třeba na různých počítačích,
jak je běžné při řešení velkých technických projektů. Program tak sice může
pracovat na mém počítači, ale ve skutečnosti to provádí z jiného počítače,
který může být třeba na druhém konci světa. Analogie s Matrixem
je zřejmá – program si prohlíží problematický strom v Matrixu, ale on sám
je spouštěn z části disku, která v podstatě s Matrixem nemá nic společného. Ve chvíli, kdy však program
chce uprchnout, vstupuje do hry Trainman. To, co ve
filmu vidíme jako stanici metra, může být klidně funkce přesunutí, kdy se vezme
program uložený na disku a přesune se někam mezi soubory, které tvoří samotný
Matrix. Jestliže se program přejmenuje a zahladí se stopy, podle kterých by se
jeho původní umístění dalo určit, je takový program rázem obtížně smazatelný,
protože systém netuší, odkud by ho měl smazat. Dalším krokem může být propojení
takového programu k nějaké části Matrixu, obdobně jako se v dnešní době
připojují některé typy virů k dynamicky linkovaným knihovnám systému Windows.
Agenti jsou tak Matrixovskou obdobou funkce „hledat“
ve Windows (což je celkem úsměvné přirovnání, jelikož Windows XP zobrazují k
vyhledávacímu programu slídícího psa :-)).
Dále tady máme onu bílou chodbu s obrovským počtem
dveří. Podle Serapha jde o programátorský přístup.
Není tedy nutné hledat nějaká složitá vysvětlení, chodba je prostě obyčejnou
součástí Matrixu s omezeným přístupem. Kdokoli má klíč (alias heslo či cheat), může se do ní dostat.
15) Seraph
Seraph je dalším programem, který přináší nejednu záhadu. Nejde
ani tak o to, kým je, jaká je jeho minulost a proč chrání Vědmu, ale hlavně o
to, že jeho kód je zlatý:
Všechny ostatní programy, které jsme viděli Neovýma
očima, jsou přitom zelené. Včetně tak ojedinělého programu, jako je Vědma.
Dokonce i Neo sám má kód zelený. Seraphova podstata je tak velmi záhadná a
stejně jako většina záhadných věcí v trilogii nám ani toto nebylo nijak
vysvětleno. Neo se dokonce ani nepozastavil nad tím, jak Seraph vypadá. Nám tak
nezbývá nic jiného, než se pouštět do odvážných teorií.
Podle nich může být Seraph například nějakým hardwarovým
bezpečnostním zařízením, záhadně přeživším kódem dřívějšího Vyvoleného nebo
snad programem z úplně prvního dokonalého Matrixu. Osobně se mi líbí nejvíc
poslední možnost. Seraph mohl být v prvním Matrixu nějakým andělem
ochráncem. Například Merovingian (podle mě úplně první emigrant) si dělá
legraci z toho, že je andělem bez křídel („L'ange sans ailes“). Zabarvení kódu by tak znamenalo nějakou
dokonalost, či něco podobného. Bohužel, je to jen nedokazatelná teorie.
16) Morálka strojů
Stroje a programy nejsou jen bezduché automaty nebo čistě
inteligentní mechanismy. Mají vlastní morálku, motivaci a zřejmě i emoce.
V etice či morálce tak stroje pravděpodobně předstihly lidi. Vyplývá to
nejen z toho, že ani na začátku války to nebyly stroje, kdo chce bojovat,
ale i z té skutečnosti, že například Architekt se skoro urazil, když se ho
Vědma zeptala, jestli dodrží slovo:
„What do you
think I am? Human?“
Pomyšlení na to, že by Architekt mohl nedodržet slíbené,
stejně jako nějaký člověk, je pro něj evidentně nemyslitelná. Stroje tedy mají
vysoké morální cítění.
Touto skutečností by se dala vysvětlit například zdánlivá
nedokonalost Sentinelů. Stroje dokázaly vyhrát válku proti celému lidstvu, ale
v současnosti (tedy zhruba šest set let ode dneška) nemají na boj proti
lidem nic účinnějšího, než nějaké mechanické chobotnice. Tyto Sentinely nemají
nijak dokonalé senzory, žádnou dalekonosnou zbraň, pancíř, který by se nedal prostřelit
obyčejnou kulkou a na blízko mohou bojovat maximálně nějakým laserem a kovovými
končetinami. Nemají ani tak zastaralou věc, jako je generátor EMP, což je běžná
výbava každé lidské lodi. Další nedokonalosti jsme viděli při samotném útoku na
Zion. Stroje vyrobily 250000 Sentinelů, aby každý z nich vyšel na jednoho
člověka. Přitom by však stačilo přidat ke každému vrtáku nějaký barel
s nervovým plynem, o atomové bombě nemluvě a obrana Zionu by se zhroutila
během několika minut. Možností je přitom daleko víc – nervový plyn,
bakteriologická zbraň, atomovka, neutronová bomba a spousta dalších možností.
Stroje nevyužívají z této nabídky vůbec ničeho a místo toho bojují pomocí
„pěšáků“. To právě může souviset s onou morálkou strojů. Oni vědí, jak
lehce je lidské tělo zničitelné, ale přesto v každé bitvě dávají lidem
šanci k vítězství v boji muže proti stroji, jeden na jednoho.
napsal: Jafff